Ülesanne 1
Õppiv organisatsioon
on mõiste, mida kasutatakse üha enam nende organisatsioonide puhul, mis
suudavad areneda ja muutuda vastavalt hetke vajadustele. Õppivas
organisatsioonis tunnevad liikmed huvi pideva arengu vastu, soovivad ennast
täiendada ja teha koostööd teistega, et enda oskusi parandada. Tänapäeva
ettevõtted, kes soovivad omada konkurentsieelist peaksid olema õppivad ja
kiirelt kohanevad organisatsioonid.
Õppiva organisatsiooni
mõistet tutvustati esimest korda 1990 aastal Peter Senge poolt. Tema sõnul
eeldab õppiv organisatsioon viie komponendi järgimist, milleks on ühisvisiooni
arendamine, töötjate isikliku meisterdamise arendamine ja nende mõttemudelite
arendamine, samuti meeskondlik õppimine ja süsteemne mõtlemine.Kõikide nende valdkondade
sihipärase arendamise kaudu.
Õppiva organisatsiooni
kontseptsiooni areng koosneb paljude erinevate harude teadmistest. See on
arenenud järgmiste teadmiste harudest: organisatsiooniline õppimine,
organisatsiooniteooria, strateegiline planeerimine, strateegiline juhtimine,
muudatuste juhtimine, kvaliteedijuhtimine ja süsteemiteooria. Peamine erinevus
õppiva organisatsiooni ja teiste organisatsioooni arendamiskontseptsioonide
vahel on see, et õppiv organisatsioon rõhub olemasolevatele teadmistele, nende
teadmiste tõlgendamisvõime suurendamisele ja uue teadmuse loomisele. Lisaks
analüüsib õppiv organisatsioon pidevalt ka hetkel organisatsioonis kasutatavaid
toimimisviise. Kell (2003) ütleb, et õppiv organisatsioon ei ole valmis
kontseptsioon vaid pigem suund, kuhupoole mõelda, uus lähenemine
organisatsioonile tervikuna.
Teadmusjuhtimine ja
õppiv organisatsioon on omavahel tihedalt seotud. Õppiv organisatsioon peab
oluliseks selliseid aspekte nagu jagatud juhtimine ja töötajate kaasatus,
uuendusi toetav kultuus, infovahetus teiste organisatsioonidega, rühmatöö ja
koostöö tervikuna. Samas teadmusjuhtimine on teadmiste loomise ja
teadmusringluse protsessi juhtimine organisatsioonis. Roots jt (2008) leiavad,
et teadmusjuhtimises on oluline erinevate struktuuriüksuste ja indiviidide
haaratus teadmusvahetuse protsessidesse organisatsioonis. Sama aspekti peab
oluliseks ka õppiv organisatsioon.
Haridustehnoloogia
roll õppivas organisatsioonis on eelkõige toetada õppiva organisatsiooni
õppivaid struktuure. Haridustehnoloogia on osa strateegilisest planeerimisest
ja -juhtimisest, mis on üheks osaks õppivast organisatsioonist. Ka
haridusasutustes on oluline, et toimuks kõiki organisatsiooni struktuure läbiv
sihipärane areng. See aeg, kui hariduse andmise süsteemid ja seetõttu ka
haridusasutused ise aastaid sarnased olid ja enda arvates muutusi ei vajanud,
on möödas. Tänapäeval ilma tehnoloogia abita organisatsioon, eriti just
haridust andev organisatsioon areneda ei saa. Haridustehnoloogia areng on üks
kindlast näitest selle kohta.
Ülesanne 2
1. Millised on õppiva
organisatsiooni iseloomulikud tunnused?
Õppiva organisatsiooni
peamised iseloomulikud tunnused on minu arvates kõikide organisatsiooni
liikmete kaasamine arendamisprotsessi, ühiste eesmärkide tutvustamine ja
omandamine kõigi liikmete poolt, samas organisatsiooni õpiprotsesside
sihipärane juhtimine, juhtimisprotsessi ja tulemuste pidev analüüs ning
järelduste tegemine uute õppimisprotsesside alustamiseks. Sealjuures alustades
taas kõigi liikmete kaasamisest. Õppiv organisatsioon ei saa tekkida iseenesest
või ainult teatud liikmete soovist. Õppivasse organisatsiooni peavad olema
kaasatud kõik struktuurid, nad peavad olema õppimiseks ja uute teadmiste välja
arendamiseks motiveeritud ning nende tegevust peab toetama tugev
motivatsioonisüsteem, meeskonnavaim ja ühtsete eesmärkide poole püüdlemine.
2. Mille poolest
erineb õppiv organisatsioon organisatsioonist, mille põhitähelapanu on
töötajate koolitustegevusel?
Koolitused on selles
kontekstis justkui projektipõhised tegevused, nö tükitöö. Koolitused on küll
vajalikud, kuid neid ei käsitleta tihti kui osana suuremast
õppimisprotsessist. Õppiva organisatsiooni liikmed on teadlikud, milline on
õppimise ja uute teadmiste loomise peaeesmärk ning iga koolitus või pisem
õppimisprotsess liigitub kindlasse kohta selles tervikprotsessis. Ainult
koolituste puhul ei pruugi liikmed mõista, kuidas on erinevad koolitused
omavahel seotud ning kuidas saab ühes koolituses õpitut teises koolituses
juurde lisades uusi teadmisi luua. Õppivas organisatsioonis on kogu protsessi
eesmärgiks erinevatest allikatest, inimestelt ja organisatsioonidelt saadud
teadmiste integreeritud kasutamine uute teadmiste loomiseks. Õppivas organisatsioonis
nähakse nö suuremat pilti ning osatakse igasuguseid uusi teadmisi eelmistega
omavahel siduda ning nende sünergiast tekivad omakorda uued arusaamad ja
teadmised.
3. Kuidas saab
haridustehnoloogiat kasutada õppiva organisatsiooni idee realiseerimisel?
Haridustehnoloogia ja haridustehnoloogid
haridusasutustes aitavad organisatsiooniliikmetel saada uusi teadmisi
tehnoloogia kasutamise võimalustest nende töös. Õppiva organisatsiooni idee
realiseerimiseks on vaja organisatsiooni liikmed suunata nii kaugele, et nad
ise soovivad oma töö efektiivsuse ja organisatsiooni eesmärkide suurendamiseks
uusi teadmisi ja tehnoloogiaid kasutada. Seega on haridustehnoloogia ülesanne
selle juures eelkõige näidata praktiliselt, kuidas teatud tehnoloogiad aitavad
tööd lihtsustada ning olla organisatsiooni liikmetele alati toeks kõikide
küsimuste ja ettepanekute tekkimisel. Loomulikult ei saa haridustehnoloogia
olla ainus õppiva organisatsiooni idee realiseerimise tegur. Eelkõige peab nii
õppiva organisatsiooni kui ka haridustehnoloogia olemasolu heaks kiitma
organisatsiooni juhatus. Kui nemad võtavad idee omaks ja ei väsi selle
juurutamisest, tulevad järjest juurde ka teised struktuurid. See on pikk
protsess.
No comments:
Post a Comment