Teadmusjuhtimise
mõõtmise ja hindamise meetodid
Teadmusjuhtimine on saamas üha populaarsemaks
juhtimismeetodiks. Kuid nagu teadmusjuhtimisel ei ole üht kindlat
definitsiooni, ei ole olemas ka kindlaid teadmusjuhtimise mõõtmise ja hindamise
meetodeid. Erinevad teoreetikud ja praktikud on välja pakkunud erinevaid
teadmusjuhtimise mõõtmise viise, mida alljärgnev töö ka kajastab.
Teadmusjuhtimise puhul on kergem hinnata pigem
teatud teadmusjuhtimise viise, kui tervet teadmusjuhtimise protsessi tervikuna.
Kuigi Vestal (2002), uurides erinevate ettevõtete teadmusjuhtimite praktikaid,
on tõestanud, et teadmusjuhtimine on toonud seda praktiseerinud ettevõtetele ka
reaalset kasu, on seda siiski pigem raske rahaliselt tõestada.
Vestal tõi välja kõvera, mis näitab, kuidas
toimub organisatsioonis teadmusjuhtimise protsessi areng. areng on jagatud
viide staadiumisse, millest esimene on alustamise staadium, seejärel strateegia
arendamise staadium, teadmusjuhtimise meetoditega alustamine, laienemine ja
tugi ning protsessi juurutamine organisatsioonis.
Lopez (2001) on välja toonud kõikide nende
erinevate staadiumite progressi hindamise viisid, mida saab kasutada
organisatsioonis kõikide erinevate teadmusjuhtimise arengu protsesside
mõõtmisel ja hindamisel.Esimene staadium on teadmusjuhtimise idee teke organisatsioonis. Lopez (2001) usub, et suurema tõenäosusega saab teadmusjuhtimise idee alguse üksikindiviidist või organisatsiooni struktuuriüksusest kui organisatsiooni juhatusest. Seega esimene staadium teadmusjuhtimise protsessis on idee tekkimine ja selle esmane levitamine organisatsioonis. Lopezi (2001) sõnul saab seda staadiumit mõõta kõige paremini mõõtes, kui edukalt on ideed juhtkonna tasandil vasti võetud. Mitu inimest on ideed juba aktsepteerinud ja kuidas on ideele reageeritud.
Teine staadium on teadmusjuhtimise strateegia
koostamine organisatsioonis ja süsteemi juurutamise algus. Lopezi sõnul ei tasu
ka sellel tasemel hakata mõõtma rahalist kasu vaid pigem mõõta progressi.
Näiteks seda, kas keegi on üldse ideega kaasa tulnud. Kui palju toetajaid on
tekkinud, kui mitme otsusetegija ees on ideed esitletud, kui palju rahalist
toetust on idee saanud ning kui kaugele on ideega jõutud. Sellest võib saada
esimene mark idee alustamisest, mille järgi võib mõõta edasisi edusamme.
Kolmas staadium on esimeste teadmusjuhtimise nö
pilootprojektidega alustamine. Selles staadiumis saab juba hakata mõõtma
konkreetsemaid näitajaid, nagu näiteks aja säästmine teadmusjuhtimise
rakendamisel. Kui on juba kasutusel esimesed teadmusjuhtimise meetodid, on
võimalik nende meetodite kasutamist mõõta, mille tulemusena saab teada, kui
palju teatud meetodite kasutamine säästab aega töö tegemisel ja muudab töö
seega efektiivsemaks.
Samuti on võimalik erinevate
analüütikatarkvarade abil mõõta kindla meetodi ja tehnoloogia kasutatavust –
kui mitu korda on teatud linki klikitud, kes peamiselt seda tehnoloogiat
kasutavad, kui tihti seda kasutatakse, kui palju on korduvkasutajaid ja paljud
neist on nö püsikasutajad.
Kolmandas staadiumis on võimalik hakata koguma
ka parimaid näiteid teadmusjuhtimise kasulikkusest. Erinevate küsitluste kaudu
on võimalik mõõta, kas kasutajad ise jagavad vajalikku infot, kas nende poolt
jagatud infot leitakse ja kasutatakse? Kas nad kasutavad teiste poolt jagatavat
infot oma tööalaste tegevuste efektiivsuse tõstmiseks ja kas nad jagavad oma
parimaid näiteid teistega.
Lopez (2001) arvab, et kasutajate
motiveerimisega peab kaasas käima ka tunnustussüsteem, mille abil
motiveeritakse kasutajaid oma teadmisi teistega jagama ja samuti teiste
teadmisi otsima ja kasutama.
Neljandas staadiumis keskendutakse
teadmusjuhtimise levitamisele ja süsteemi toetamisele kogu organisatsioonis.
See staadium hõlmab juba mitmete teadmusjuhtimise projektide käivitamist
organisatsioonis ning õnnestunud pilootprojektid on sellele ainult toeks.
Sellises staadiumis tasuks mõõta, kas proekt on tänu teadmusjuhtimisele saanud
väga hea või ainult keskmise tulemuse, kas teadmusjuhtimist on õigesti
rakendatud, kas tekkinud kulud on läinud asja ette ning kas olemasolevad
teadmised on kõigile arusaadavad ja kasutatavad.
Neljandas staadiumis on kõik teadmusjuhtimise
protsessid ennast tegelikult juba tõestanud ning selles staadiumis saab
paremini hinnata ja mõõta teadmusjuhtimise osaks olevaid teadmisi ja nende kasutegureid.
Lopez(2001) kirjeldab ettevõtet Siemens, kes neljandas etapis püüdis mõõta
olemasolevate teadmiste kvaliteeti, nende kasutamist ja teadmiste lisamist
ühisesse teadmusjuhtimise süsteemi. Seega mõõdab Siemens, kui küps on nende
ettevõttes teadmusjuhtimise protsess.
Viiendas ja viimases staadiumis toimub
teadmusjuhtimise teooriate ja praktikate juurutamine terves institutsioonis.
Viies staadium sõltub kõigi eelnevate staadiumite olemasolust. Seega peab
teadmusjuhtimine olema osa ettevõtte ärimudelist, ettevõtte juhtimine peab
olema struktureeritud vastavalt ning teadmusjuhtimine saab selgelt nähtavaks
osaks organisatsiooni igapäevasest juhtimisest. Teadmiste ja informatsiooni
jagamine saab igapäevaseks osaks organisatsiooni tööst ja juhtimisprotsessidest.
Selleni staadiumini on jõudnud vaid vähesed organisatsioonid.
Nende viie staadiumi hindamisega on
lõpp-kokkuvõttes võimalik hinnata ka kogu teadmusjuhtimise protsessi arengut.
Kui esmaste staadiumite mõõtmiste tulemused näitavad, et protsessi rakendamisest
on kasu, siis tasub organisatsioonil teadmusjuhtimise põhimõtetega veelgi
kaugemale minna ning asuda püüdlema järgmiste staadiumite poole.
Kasutatud kirjandus:
Lopez, K. et al. (2001). Measurement for Knowledge Management. American Productivity and
Quality Center.http://www.providersedge.com/docs/km_articles/Measurement_for_KM.pdf
Robertson, J. (2003). Metrics for KM and CM. Step Two Designs. http://www.steptwo.com.au/papers/kmc_metrics/index.html
Vestal, W. (2002). Measuring Knowledge Management. American Productivity and Quality
Center. http://www.providersedge.com/docs/km_articles/Measuring_KM.pdf
No comments:
Post a Comment